کد مطلب:188920 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:250

تفسیر عترت
زلال ترین اندیشه و پاك ترین رفتار در زندگی عترت شكل گرفته است. به همین سبب افراد عترت برگزیدگان خدای سبحان در جامعه می باشند. در عین حال كه سراسر اندیشه و رفتار عترت همانند عدل عترت، قرآن نور است، جامعه را بی نیاز از تفسیر و تحلیل اندیشه و رفتار آنان نمی سازد.

قرآن كه سرتاسر نور است و خویشتن را نور می نامد، و اتبعوا نور الذی انزل معه [1] ، نیاز به تفسیر و تحلیل صحیح دارد. تا راه های پیش داوری های تحمیلی و آویخته های پنداری مسدود گردد. كسی نتواند پندارهای آغشته به باطل خویش را به ساحت قرآ ن نسبت دهد.

عترت نیز همانند قرآن گرچه نور محض است و گرچه هیچ گونه باطل و كژراهگی در ساحت قدس آن راه نمی یابد، لیكن اندیشه و رفتار عترت كه الگوی همگان است، باید صحیح، پیرایش شده از هر نوع آویختگی ها تفسیر گردد. بویژه این كه گفتارها و رفتارها در خطر تغییر و انحراف و



[ صفحه 37]



تفسیر به رأی های فراوان هستند.

با توجه به اهمیت موقعیت اجتماعی عترت، دستان آلوده و سیاست های باطل گرا چون جبهه گیری های عترت را بزرگترین چالش در نیل به اهداف شوم خویش می بینند؛ در صدد مقابله به آنها برخاسته و تلاش فراوان نموده تا خیزش های اجتماعی هوادار عترت را مهار نمایند. می كوشند تا سرچشمه های كوثر را با انواع آلایندگی ها مخدوش سازند.

این همه پیرایه بستن به اندیشه ها و رفتار عترت و حتی خود رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و این همه تلاش برای پراكنده كردن حدیث های ساختگی به زبان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و عترت، از همین جهت سمت و سو می گیرد.

عترت كه كوثر معارف زلال و توأم با كردار پاك و سترگ است، هیچ گونه آلودگی دامنش را تهدید نمی كند. آنچه به اندیشه و رفتار عترت آویخته شده و هزاران حدیث ساختگی كه شرح آن در همین نوشتار اشاره شده است، همگی در راستای مخدوش نمایان ساختن اندیشه و رفتار عترت است. تا آنان را از الگوپذیری ساقط نمایند.

بدین سان تفسیر اندیشه و رفتار عترت از بایسته هایی است، همانند تفسیر قرآن كه در اولویت اول قرار دارد. اندیشمندان بویژه قلم بدستان باید به این مهم همت گمارند. تا خورشیدهای هدایت و رهنمون، در هاله های از اوهام پنهان نگردد و گرد و غبار پندارهای باطل بر چهره های درخشان و نمایان آنان، غبار اندوزی ننمایند.

عترت منبع فضایل انسانی در عقیده و رفتار است. عترت شاخص های رهنمون در پیمودن راه مستقیم است. عترت خود صراط مستقیم به مقصد است. می باید این صراط همان گونه كه هست نمایان گردد تا رهنمون



[ صفحه 38]



پیروان و الگوپذیران قرار گیرد.

با این بیان بایستگی تحلیل و تفسیر سیره ی عترت در عرصه های اندیشه و رفتارهای فردی و تربیتی و اجتماعی شفاف می گردد. این نكته نیز آشكار می شود كه چه خطرهایی راه اندیشه و رفتار عترت را تهدید می نماید، كه قلم های تحقیق باید برغم خطرها قد بر افرازند. و تحریف ها و تفسیر به رأی ها و آویخته ها را رسوا سازند، تا راه بی خطر آنان بر همگان نمایان شود.


[1] اعراف، 157.